#nimasvardag

#nimasvardag – #73

Ändå ganska skönt att du med hjälp av IKEA Home Planner kan rita upp hela din lägenhet i webbläsaren, lägga till både fast och lös inredning, se hur allt ser ut i 3D (eller 2D om du hellre vill det), ändra lite, kolla en gång till och sedan avslutningsvis trycka på en knapp för att få fram både produktlista och pris.
Eller om du hellre vill så kan du ladda upp allt på IKEAs server, åka till något av varuhusen och där få hjälp i dina val.

Enkelt.

För någon månad sedan kollade jag i säljmaterialet till en lägenhet på några miljoner (nypoduktion). Kan ju konstatera att jag då inte var i närheten av att ha lika många möjligheter till visualisering av hur lägenheten skulle se ut i 3D.

Service.

Apropå IKEA så har de förutom Home Planner verktyget även en app (IKEA Place) som med hjälp av AR-teknik hjälper dig placera ut deras produkter i ditt hem. På så sätt blir det förhoppningsvis enklare för dig att bestämma dig för om något passar eller inte.

Och av vad jag har hört så har de inte klagat på bolåneregler, Riksbanken, regeringen (har vi förresten någon?), utländsk konkurrens eller något annat. De har fokuserat på sig själva och sina produkter, och de har blivit (eller kanske bättre med ”fortsatt vara”) riktigt bra på det de gör!

#nimasvardag – #72

Fick ett tips för några veckor sedan om att ta kontakt med Eva Vati och bjuda in henne till min podcast Hela kedjan. Jag gick ganska omgående in på hennes Linkedin-sida och kände direkt att ”det här kan bli riktigt bra”. Fyra veckor senare satt vi i studion och spelade in avsnittet som släpptes tidigare idag. Vi pratar Agenda 2030, mångfald och mycket mer. Lämnade studion med mycket mer energi än när jag gick in. Jag gillar sånt!

Lycka till med det nya äventyret och hoppas vi ses snart igen!

Itunes Podcaster
Acast
Spotify

#nimasvardag – #71

Emile Hamon skriver i Byggindustrin på temat ”Samverkan för ökad effekt av digitalisering”. Inlägget lyfter fram att Bank-id och Swish kommit fram tack vare samverkan. Hade respektive bank endast sett till sina egna behov hade dessa tjänster förmodligen inte haft samma effekt för oss konsumenter. Företagsnytta möter samhällsnytta. I like it.

För byggbranschen då? Emile lyfter fram I:et i BIM som något med stor potential. Och jag håller med.
Tre steg:
1. Vilken information vill vi ha med? Alldeles för många i branschen är för dåligt insatta i vad BIM är och hur det funkar. Pengarna har ju trots allt rullat in och fortsätter göra, oavsett anpassning till digitaliseringens möjligheter.
2. Hur ska informationen vara representerad. Desto mer information vi för in i en modell, desto tyngre blir den. Här är jag inne på länkad information – att kunna klicka sig vidare till andra databaser med uppdaterade produktblad och information.
3. Vem ska ansvara för att modellera in informationen? Historiskt har detta ansvar legat på projektörer såsom A, K, E och VVS. Ju mer detaljerad information som ska in – desto större ansvar borde då enligt mig ligga på beställare och entreprenör.

Eller?

Jag ser bara möjligheter. Det är kul! Bara att bestämma sig och köra!

#nimasvardag – #70


Idag släpptes det andra avsnittet av Hela kedjan. Podcasten där jag bjuder in gäster till samtal om samhällsbyggnad.
I detta avsnitt får ni höra Mattias Lundberg och mig prata om trafikflödet i Stockholm, effekten av nya innovationer och hur långt borta vi är från en stad helt anpassad efter självkörande bilar.

Mattias har en bakgrund som utredare på Länsstyrelsen i Stockholm och Statens Institut för Kommunikationsanalys (SIKA), konsult med statliga myndigheter som uppdragsgivare samt en tid på Centrum för Transportsstudier på KTH. Sedan 2012 är han avdelningschef för trafikplanering i Stockholm stad.

Podden hittar ni på www.hela-kedjan.se samt Itunes Podcaster och Acast. Sök på ”Hela kedjan”.

#nimasvardag – #69

Avsnitt två av Hela kedjan är nu publicerat och där får ni höra Mattias Lundberg och mig bl.a. prata om trafikflödet i Stockholm, effekter av nya innovationer och hur långt borta vi är från en stad som är helt anpassad efter självkörande bilar.

Mattias Lundberg har en bakgrund som utredare på Länsstyrelsen i Stockholm och Statens Institut för Kommunikationsanalys (SIKA), konsult med statliga myndigheter som uppdragsgivare samt en tid på Centrum för Transportsstudier på KTH. Sedan 2012 är han avdelningschef för trafikplanering i Stockholm stad.

Riktigt intressant att få sitta ner och prata med Mattias och jag hoppas att det inte dröjer alltför länge till nästa gång.

Podden hittar ni här:

Hemsida: https://www.hela-kedjan.se

Itunes Podcaster: https://itunes.apple.com/se/podcast/hela-kedjan/id1441796171?mt=2
Acast: https://www.acast.com/helakedjan

#nimasvardag – #68

Två glas vin. Lite sushi. Studiotid på strax över två timmar. Och Lennart Weiss som gäst.

Vi inleder med att under den första halvan fokusera på bostadspolitik för att sedan växla över till våra egna erfarenheter från att växa upp i miljonprogram, näthat och hur branschen ska öka sin produktivitet.

Lennarts oerhörda kompetens och mitt brinnande intresse för samhällsbyggnad.

Resultatet hittar ni på länken nedan.

Varmt välkomna till podcasten Hela kedjan, en samtalspodd om samhällsbyggnad.

Hemsida: https://www.hela-kedjan.se/
Itunes Podcaster: https://itunes.apple.com/se/podcast/hela-kedjan/id1441796171?mt=2
Acast: https://www.acast.com/helakedjan